Сьогодні ми поговоримо про один з найцікавіших і складних аспектів в мистецтві – про композиції. Будь-який художній твір, будь-то, танець, музика або картина, має в своїй основі композицію. Використовуючи композицію автор об’єднує окремі художні елементи в єдине ціле, розкриваючи зміст твору. В образотворчому мистецтві виразними засобами стають тональність, колорит, ракурс та інші. На прикладі картин знаменитих художників ми можемо побачити, як важливі ці засоби, щоб найбільш точно донести до глядача задум автора.
Лінія пляма і крапка як основа композиції в живописі
Як слова використовує письменник, щоб донести до читача свою думку, так художник використовує лінію, пляму і крапку в своїх картинах – це основа композиції в живописі. Уявіть, що всі предмети навколо нас, ні що інше, як тіла, які можна зобразити у вигляді плям. Пляма має обриси, при появі світла, на предметі з’являється світло і тінь. Таким чином пляма виходить нерівномірно освітлено, створюючи ілюзію об’єму.
Лінія, можна сказати, основний елемент в малюнку. Лінія може нести конструктивне навантаження, і ми можемо передавати їй емоційну характеристику (хвиляста, переривчаста, пряма і т.ін.) Іноді достатньо кількох штрихів, щоб передати задум художника.
Можливості третього елемента – крапки, здавалося б, незначного за розмірами, досить широкі. Вона може бути центром композиції, куди буде притягатися погляд. Цим елементом можна врівноважувати, заповнювати площину. У поєднанні з плямою і лінією, вона створює гармонію в композиції. На фото ви бачите, як маленький елемент (птах, кущ – умовно приймаємо їх за крапку в порівнянні з навколишніми предметами) знижує домінантне значення дерева.
Розглянемо картини знаменитих художників. І.М. Прянишников «В майстерні художника» використовує фігури людей як великі контрастні плями, на стінах висять картини, вони менш насичені по тону. Далекий план складається з невеликих елементів, які можна назвати точками різних розмірів і ритмів. Лінії в малюнку пледа натурниці, в конструкціях мольберта, столів, в дровах, що лежать на підлозі – це вміле використання елементів малюнка в композиції.
Микола Ге в портреті Н.Петрункевіч зображує на передньому плані дівчину темним силуетом. По суті це домінуюча контрастна пляма. Рама вікна зображена вертикальними та горизонтальними лініями, що підкреслює статичність фігури і як би відгороджує її, за задумом автора, від зовнішнього світу. Дрібні елементи на дальньому плані лінії (гілки дерев) і крапки (листя на деревах і фактура дороги) створюють відчуття літнього саду.
Масштабна по композиції і розмірам картина А.А.Іванова «Явлення Христа народу» також організована з плям різного розміру, тону і кольору (люди, дерева, земля, небо). Грамотне застосування ліній в складках одягу, напрямків рук, ніг і навіть гілок дерев, дає нам чітке уявлення про задум автора.
В нашій студії малювання ArtClass на уроках малювання ви отримаєте уявлення про мистецтво з’єднання окремих елементів в єдиний гармонійний твір, про властивості лінії, плями і крапки в композиції картини і зможете знайти застосування цих знань, яскраво розкриваючи зміст в своїх творах, доносячи до глядача авторську думку .